He leído (és en Castellà!) ambientat a Madrid el 1621... Sobre els i el que ells encara desconeixien "GeoCentrisme"... i tal.
EL MATEMÁTICO DEL REY. Lectura + (Plus) amb lletra grossa.
Juan Carlos ARCE, 2006
Manresa, a 21
d’Agost de 2023.
Estic força
interessat en aquest llibre. De moment tenim un sac (que és un “talego” en cara
ara sento a gent dir “si me dieran un saco de pastilles me iría a mi casa”).
Quan de jove compraven Costo, un Talego eren 1.000 pessetes (uns 6€) o “un
bitllet”). Al sac (el talego) hi ha unes boles (6) que podrien ésser els
Planetes que voltem al Sol. 1.- Mercuri, 2.- Venus, 3.- La Terra, 4.- Mart, 5.-
Júpter, 6.- Urano ......Saturno, Neptuno y Plutón. Ja veieu que segons estudis
molt més recents se’n consideren nou... A la Biblioteca de l’Ateneu, he
ensopegat amb aquest llibre de Lectura Fàcil (lletres grosses) que parla de
moment d’un assassinat d’un home gras que intenta fugir per una finestra i que
segons sembla podria ser bé de una important família Sevillana; bé un valencià
de Cognom Maldonado. A la Biblioteca, han fet un mural on hi he comptat sis
planetes i el Sol... ensopegat la tria! Per això m’afanyo tant com puc a
llegir-lo... per poder-lo tornar abans no canviïn el mural.
El protagonista (de
moment Luís Obelar); fuig d’una “alcoba” i el persegueixen per estar al llit
amb la dona d’un altre. Fugint per les teulades i el home gras li diu “Por ésto
me matan” i Luís es queda el sac i fuig.
Després s’explica la
quimera de venir de Salamanca (on les matemàtiques hi tenen poc a dir (s’hi
estudia Lleis i Filosofia (y Letras)) a fer de Matemàtic del Rei Espanyol Felip
IV. Aquest home ve de Salamanca a Madrid acompanyat de la seva senyora esposa
Inesa i el seu fill Pascual. Son molt pobres.
Després de la
“firma en un contracte” que no comprenen ni Luís Obelar ni J.Lazuza (el
de Salamanca, Juan) s’explica com arriben gent de La Companyia de Jesús cap a
Salamanca de moment (entre els que no hi ha el Pare (i Sant!) Berlamino que va ser
qui va començar a el que ara en diríem la Instrucció del judici per la
Inquisició contra Galileu (que estava Galileu, (fins que va anar per lliure)
relacionat amb els millors “col·legis” de Jesuïtes de Roma). També en un cas
(ells representa que estan de viatge encara i no saben res de Maldonado...)
disposats si cal a crear un altre Tribunal de Inquisició.
En el Tercer
capítol en Obelar i el seu ajudant Nicolás van a una taverna on si no es coneguessin
els haurien pres la bossa dels diners però xerren del cas Maldonado (és cert és
l’home del “talego” (sac) a qui maten i diuen que segurament son italians. De
Venècia..
Es fiquen amb una
espelmeta dins uns caixa amb foradets per fer ben poca llum i que no els vegi
ningú perla finestra i troben ¿res? El cert és que uns sicaris calen foc a la
casa i els va just per saltar per la finestra i més o menys fugir. En Obelar
porta en Nicolás a dormir que és jove i ell ens planteja un episodi de tristesa
quan veu a Isabela, l’amor de la seva vida a qui el seu pare va fer casar amb
un jutge 30 anys més gran que ella i que tenen un fill de ara deu tenir quatre
anys, s’entén.
He trobat en aquest
quart capítol unes paraules (personalment interessants). A les que n’hi afegiré
una altra.
La Primera li diu
Felip IV al professor de matemàtiques (al 1621, representa) ¿Así que la Tierra
y los planetes van por ahí dando zarabandas y jerigonzas? (la mare deia giragonçes.
El meu operari no és que se’n fotés, és que era ESPAÑOL COM JO i empàticament
va dir “REVOLTIDURAS” (o més ben dit “y no hay que darle tantas revortiúras”).
En realitat la
Zarabanda és una dansa molt lenta que era del Barroc i que es va desenvolupar
(es diu) entre els segles XVI i XVII. La Jerigonza és un entreteniment lúdic
que consistia a intercalar síl·labes a les paraules potser sempre igual per a
que servís com un codi indesxifrable a curt termini pels professors.
Ai que em descuidava
el que m’ha semblat una expressió de rabiosa actualidad a finals del segla XX:
“Haciendo paño de retales” o ara hi he vist cercant-ho “el reto hace al pan”.
Continuem amb el
punt 4. Juan Lezuza va a veure el rei i no li pot fer classe. ÉS convidat amb
una tanta altra gent (suposadament: si més no homes de ofici, que veuen menjar
el Rei i no li poden dir res que no pregunti. El rei menja de sis (Fuentes,
safates) i a més solapant dolços.
Li treu el mèrit al
càlcul estàtic que en la dinàmica del moviment dels astres més que un
assoliment és una certesa fugaç. Al rei no li interessa gaire. Tot això de les
fites puntuals.
- *
* (Dia
de descans)
Els dos frares
jesuïtes contnúen camí en vaixell. Hi ha una tempesta forta que afecta les
veles (algunes ) i, el timó mentre (“salido de la nada”) sel’s acosta un altre
vaixell que podria voler abordar-los. Tot i que el capità ha estat sempre en
vaixells mecants m’ha semblat entendre que fa una maniobra que els impedeix
apropar-se massa i continuen camí cap a Sagunto. Entretant un dels frares Em
sembla que és F. Martín li demana a l’altre si la terra gira al voltant del Sol
o és el Sol quei gira. Diu que és el Sol. Que està escrit a la Bíblia que
“lel sol es pararia sobre un poble i la LLuna sobre un altres. (hi ha la
Referència: Capítol 10 del Llibre de Josué). Després parlen dels atoms (i de
com afectaria a la transsubstantació en l’eucaristia...)
En Lezuza i el
Obelar entren al vespre a la taverna (aquella) i son mal rebuts. EN RANILLAS,
el propietari diu que han detingut un home que tenia una ”imprempta” i que
havia imprès uns llibres perseguits de un tal Lezuza i que, la policia se li
van endur tot de papers i plantilles d'imprimir les pàgines. Però Lezuza li
explica que son de matemàtiques. En Ranillas li diu doncs a Obelar que no passa
res per haver-lo dut, i a l’altre li diu Matemático Loco! I segueixen parlant
de no sé exactament què fins la pàgina 117. Aquesta és la fi del capítol 5.
Capítol 6.- Inesa,
la dona de Juan Lazuza ha dormit a la nit i ja té fet el son de la nit.
Ara li queda la vigília fins l’albada. Estirada al llit
pensa en el seu infortuni per tenir un marit que està empecinat en el Cel. Amb
aquestes que uns homes armats truquen ala porta fortament. Llavors es lleva
Juan i es vesteix. Intenta al·legar que és professor de Matemàtiques del Rei i
li ensenyen el paper firmat per La Santa Inquisició. I després de fer una mica
de registre se l’enduen a una presó especial i que si és un cas greu està més
amagada.
La mare renya el
fill quan el defensa (sobre les coses del Cel). Arriba Lezuza a la presó i
l’escarçeller li diu que per allà ha passat molta gent i de fa molts anys:
arrians i/o gent que negava l’ànima o el Purgatori i fins i tot recentment un
gramàtic que deia que No es podia dir El Hijo Eterno de Dios, sinó el Hijo de
Dios eterno,,, el païo va insistir empecinat i el van cremar.
Ja arriba el
vaixell dels Inquisidors a Sagunto navegant molt a poc a poc i des de Gènova .
Els dos frares saben que han d’anar a Madrid per jutjar.
=================== P A R TI
IIª ===================
Capítol 7. Ha
començat una tardor molt plujosa. Plou sis o set dies seguits i fa malbé una
teulada de l’iclesia i alguns sostres de palla perquè s’hi fan bassals i cauen,
etc. El Obelar, en Nicolàs i un Frare del que no recordó ara el nom están a
casa de Lezuza (on hi h a la seva dona Inesa i el seu fill Pascual.) Els nois
juguen i ells parlen de lo difícil que ho te Lezuza. L asenyora s’inquieta i
queden per demà.
Al judici li fan
unes preguntes aLezuza que ell es pren per “sense importància” sobrela fe i els
misteris i em sembla que s’embolica.
Capítol 8 Hi ha una
funció Teatral o Còmica en un aplaça propera a la `Presó secreta de la
Inquisició. Allà es troben un dels Inquisidors (Fray Martín Vélez) i un home
amb Barret, i una pluma vermella més una vara (em sembla ) que d’”avellano”.
Xerren estona i li proposa a Fray Martín que deixi lliure “el professor del Rei”
o, que el Rei: en set dies farà canviar els Inquisidors.
Fray Martín li diu
que recorrerán al Sant Pare entre altres coses perquè ja en les preguntes
preliminars, l’explicació de la fe que té Lezuza ha quedat com a heretge sense
saber-ho. De fet Lezuza respon obertament i la Inquisició OBLIGA A UN PENSAMENT
CONCRET, invariable. Normalment es fa la Pilota Grossa (i aveure si s’haurè
d’acabar amb la criba d’una (altra) Guerra!
En el capítol 9
Obelar es troba la casa assaltada, el seu ajudant Nicolas plorant i ple de blaus
i el matalàs esberlat els libres regirats i tot per terra etc. Eren tres i amb
accent estranger (n o sé on es diu que eren Venecians. Amb el Talego vana la
taverna de Ranillas i es miren el què conté El Ranilles s’adona que el mateix
Talego, la bossa, conté un paper cosit en un doble fondo on hi ha una llista
de… de… serien els polítics d’ara UNTATS i que se¡ls ha fdonat tals idners per
no se sap (o no entenc fer no sé quina feina. Diuen que és el que té més valor.
Per exempñe per fer-los xantatge.
A continuación
(Cap. 10) S’explica el desenvolupament de “judici” que ja ha explicat que no to
gira entorn de la terra (que per exemple Júpite té cinc llunes que la tera se
tresllada al voltant del sol i dona una volta sobre ella mateixa i al voltant
del Sol.Hi ha quatre personatge de la Santa Inquisició abordant a Lezuza. Un
unes emotives pàgines Lezuza rep ala seva dona oi al seu fill Pascual,
conversen discuteixen i ell opta per mantenir-se responsablement ferm. I
s’acomiaden.
EL Capítol 11 és
una mica extrany. Comença exposant una trobada de Isabela amb el nostre
protagonista -Luís Obelar- camí del mercat d’hortalisses de no sé on. Ella va
companyada per una “señora al seu servei” que ademés és una mica “tafanera” i
que tot ho xerra. Es veuen: un moment mentre la dona fa cua per comprar; en un
carreró i Isabela li diu que s’oblidi que ella abandoni la seva família (el seu
fill de 4 anys i l’home de 30 anys més gran) que no pas ella i que s’oblidi
d’aquesta intenció.
Aleshores se’ns
presenta una entrevista entre el principal acusador de Lezuza el Padre Fray
Martín Vélez amb el Nunci del Vatica que no vol que de cap manera es condemni
al professor del Rei, Fins i tot li diu el nunci que el llibre de Lezama podria
fins i tot ésser veritat.
S’argumenten
algunes coses
1) Que el president
del tribunal, soc jo!
2) Que l’ànima (el
cervell) fa la impresió que no està equivocat.
3)El Problema
Lezuza, i el no condemnar-lo podria donar pas a diferents temàtiques molt més
preocipants com la transubstanció de l’àtom em l’eucaristia per esdevenir sang
i cos de Crist?
4) Xerra Martín
Vélez de la Educació a Espanya.
LLavorçs li ho
expica el nunci que si Esapnya s’enfada per la condemna de /sobre Lezuza podría
aïllar a l’Estat Vaticà sols a davant de França amb una rebel·lió als PP
Baixos, amb le expansió Britànica i d’altre problemas que hauria molts anys per
a poder alegrar-vos
5) Martín Vélez
sent extranyesa enla fina seva de tants anys i que ara hagin de esdevenir
actuacions diplomàtiques. Se sentirà (ho sap) decepcionat. Pàg 231.
Capítol 12. Luís
Obelar está en la Taberna del Ranillas y piensa en su encuentro con Isabela.
Sabe que ella no puede permitir que su hijo, que ya tiene un padre y que su
marido que tiene un hijo se vean privados de tal relación. Tampoco puede
renunciar a su FAMA (buen nombre -se entiende-) saliendo a hurtadillas de su
casa con su hijo en brazos para vivir un nuevo amor. Así es como lo interpreta
Obelar. Siente una tristeza vaga y persistente.
Mientras espera no
se sabe qué en aquella taberna, solo, aparece Maricarnes. Lo tienen a Obelar
escondido en una guardilla especial para casos de gente muy buscada. Nicolás su
ayudante está en casa de Juan Lezazu con la mujer de éste, Inesa, y jugando con
el hijo de ellos, Pascual.
Aparece un nuevo
personaje. Un asesino a sueldo muy eficaz al que (se llama Octavio) lo llaman
El CALABAZA. Es un asesino con mucho oficio y calidad.
En el sótano de la
taberna están atados de pies y manos los dos sicarios venecianos que atacaron
la casa de Obelar. A pinchazo con la espada cuentan que sirven al embajador de
(la República) Veneciana en Madrid… y en otras partes del Mundo. Pàg.
(aprox.248).
Cap. 13. Luís
Obelar i Fray Santón han amnat a visitar Inesa, la dona del processat que diu
l’autor: “está acostumada al silenci i a no fer soroll perquè normalmente e seu
home está estudiant”. També hi ha Pascual, Nicolas i Isabela. Xerren Isabela i
Luís Obelar i queden en que ja no s’estimaran. Diu una dita que lid emanen als ocellets:
“SI es besa una dona casada, perd el marit? Doncs no si ningú ho ha vist.
L’autor dedica unes
poques pàgines als pensments de Isabella un cop aclarit que no s’e n’anirà amb
Luís i el mateix fa amb els pensaments de Inesa (menys pendenta dl seu fill que
ja gairebé és gran.
Cap. 14. Juan
Lezasu pensa en retractar-se per evitar la mort i la desgracia al seu fill
Pacual i la seva dona Inesa. Assaja algunes fórmules per retractar-se i amb
aquestes que es presenten dos dels membres del Tribunal. Un d’els Fray Martín
Vélez. Xerren amb l’acusat i uqeden entesos. Laltre membre comença a passar i
Fray Martín li comenta que ell també és astrònom i matemàtic i que sap que No
Tot gira entorn a la terra, però que no
ho va escampant “a viva voz”. I que Juan Lezasu faci el mateix.
Cap.15. i 16. Exposada
ja la intenció, als tres o quatre dies (Novembre de 1621) és Juan Lezazu posat
en llibertat. Està molt prim, pelut i barbut i l’han d’alimentar amb molts
nutrients (no sé si he llegit “Vino Dulce” (ò era una cançó (‘Bonus Track’)
després d’escoltar Los Burros. (“Disneylandia”)).
El cert era que
parlen marit i muller i decideixen tornar a Salamanca. Fa en Juan un comiat a
la Teaberna de’n Ranillas amb Maricrnes i Fray Santon i Obelar. Allà també
parlen de com s’anirà resolent el tema de Isabela que tot d’una... allò que
diuen els castellanms “zanja la cuestión”.
I s’acaba marxant
la Família Lezazu en burro. Final.
* * *
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada